Management Mantra

Organization Behaviour

Organizational Behavior

Organizational behavior (OB) is the study of how individuals, groups, and organizations interact and influence one another.

Individual & Group Behavior

Organizational behavior is the study of both group and individual performance and action within an enterprise.

Organizational Development

Organization development (OD) is the study and implementation of practices, systems, and techniques that affect organizational change.

Organisational Behaviour 

संगठनात्मक व्यवहार

Meaning of Organisational Behaviour अर्थ 

Organisational behaviour means the behaviour of the people while living in the organisation. 

संगठनात्मक व्यवहार का अर्थ है संगठन में रहते हुए लोगों का व्यवहार।

What is Organisational Behaviour?

संगठनात्मक व्यवहार क्या है?

Organizational behavior is the study of how individuals and groups interact within an organization and how these interactions affect an organization’s performance toward its goal or goals. The field examines the impact of various factors on behavior within an organization.

संगठनात्मक व्यवहार इस बात का अध्ययन है कि व्यक्ति और समूह किसी संगठन के भीतर कैसे बातचीत करते हैं और ये बातचीत किसी संगठन के लक्ष्य या लक्ष्य के प्रदर्शन को कैसे प्रभावित करती है। यह क्षेत्र किसी संगठन के भीतर व्यवहार पर विभिन्न कारकों के प्रभाव की जांच करता है।

Definition परिभाषा

“Organizational behaviour is a field of study that investigates the impact that individuals, groups and organizational structure have on behaviour within the organization, for the purpose of applying such knowledge towards improving an organizational effectiveness”.

“संगठनात्मक व्यवहार अध्ययन का एक क्षेत्र है जो संगठन के भीतर व्यवहार पर व्यक्तियों, समूहों और संगठनात्मक संरचना के प्रभाव की जांच करता है, इस तरह के ज्ञान को एक संगठनात्मक प्रभावशीलता में सुधार के लिए लागू करने के उद्देश्य से”।

– Stephen P Robins स्टीफन पी रॉबिन्स

“Organisational behavior is to understand, predicting and controlling human behavior at work”

“संगठनात्मक व्यवहार काम पर मानव व्यवहार को समझना, भविष्यवाणी करना और नियंत्रित करना है”

– Fred Luthans फ्रेड लुथांसो

Scope of Organisational Behaviour संगठनात्मक व्यवहार के क्षेत्र 

  1. Individual Behaviour व्यक्तिगत व्यवहार
  2. Inter-Individual Behaviour अंतर-वैयक्तिक व्यवहार
  3. Group Behaviour  समूह व्यवहार

Elements of Organization Behaviour  संगठन व्यवहार के तत्व

  • People / Employee लोग / कर्मचारी
  • Structure संरचना
  • Technology प्रौद्योगिकी
  • Social System सामाजिक व्यवस्था
  • Environment पर्यावरण

Nature of Organisation Behaviour संगठन व्यवहार की प्रकृति

  • A Separate Field of Study and Not a Discipline Only  अध्ययन का एक अलग क्षेत्र और केवल अनुशासन नहीं
  • An Interdisciplinary Approach एक अंतःविषय दृष्टिकोण
  • An Applied Science  एक व्यावहारिक विज्ञान
  • A Normative Science एक आदर्श विज्ञान
  • A Humanistic and Optimistic Approach एक मानवतावादी और आशावादी दृष्टिकोण
  • A Total System Approach  एक संपूर्ण प्रणाली दृष्टिकोण
  • Integral part of Management  प्रबंधन का अभिन्न अंग
  • Analysis of Behaviour  व्यवहार का विश्लेषण

CONTRIBUTING DISCIPLINES TO THE OB FIELD 

संगठन व्यवहार क्षेत्र में अनुशासन का योगदान

Importance of Organization Behavior

संगठन व्यवहार का महत्व

  • Understanding Human Behavior मानव व्यवहार को समझना
  • Enhancing Communication संचार बढ़ाना
  • Improving Leadership Effectiveness नेतृत्व प्रभावशीलता में सुधार
  • Increasing Employee Motivation and Engagement कर्मचारी प्रेरणा और संलग्नता बढ़ाना
  • Managing Diversity and Inclusion विविधता और समावेशन का प्रबंधन
  • Facilitating Change Management परिवर्तन प्रबंधन को सुगम बनाना
  • Promoting Organizational Culture संगठनात्मक संस्कृति को बढ़ावा देना
  • Increasing Organizational Effectiveness संगठनात्मक प्रभावशीलता में वृद्धि