Management Mantra

Consumer Behaviour

Consumer Behavior

Consumer behaviour is the study of individuals, groups, or organisations and all the activities associated with the purchase, use and disposal of goods and services.

Models of Consumer Behavior

model is an attempt to diagram the elements and relationship among the elements, in this case buyer behavior forces and variables.

Consumer Decision Making

Different Factors affecting consumer behavior’s, 3 Levels of consumer decision making, 4 Types of Consumer buying behavior’s

Consumer Behaviour

उपभोक्ता व्यवहार

Meaning of Consumer Behavior अर्थ

Consumer behaviour is the study of how individual customers, groups or organizations select, buy, use, and dispose ideas, goods, and services to satisfy their needs and wants. It refers to the actions of the consumers in the marketplace and the underlying motives for those actions.

उपभोक्ता व्यवहार इस बात का अध्ययन है कि व्यक्तिगत ग्राहक, समूह, या संगठन अपनी जरूरतों और इच्छाओं को पूरा करने के लिए विचारों, वस्तुओं और सेवाओं का चयन, खरीद, उपयोग और निपटान कैसे करते हैं। यह बाजार में उपभोक्ताओं के कार्यों और उन कार्यों के लिए अंतर्निहित उद्देश्यों को संदर्भित करता है।

Definition of Consumer Behavior’s परिभाषा

According to Engel, Blackwell, and Mansard,

‘consumer behavior’s is the actions and decision processes of people who purchase goods and services for personal consumption.

एंगेल, ब्लैकवेल और मैन्सर्ड के अनुसार,

 ‘उपभोक्ता व्यवहार उन लोगों की कार्रवाई और निर्णय प्रक्रिया है जो व्यक्तिगत उपभोग के लिए सामान और सेवाएं खरीदते हैं।

According to Louden and Bitta,

‘ Consumer behavior’s is the decision process and physical activity, which individuals engage in when evaluating, acquiring, using or disposing of goods and services.

लाउडेन और बिट्टा के अनुसार,

‘उपभोक्ता व्यवहार निर्णय प्रक्रिया और शारीरिक गतिविधि है, जो व्यक्ति वस्तुओं और सेवाओं के मूल्यांकन, अधिग्रहण, उपयोग या निपटान में संलग्न होते हैं। ‘

Scope of Consumer Behaviour

उपभोक्ता व्यवहार के क्षेत्र

 Companies conduct various research programs to collect information about their target customers. The scope of consumer behaviour is as follows. कंपनियां अपने लक्षित ग्राहकों के बारे में जानकारी एकत्र करने के लिए विभिन्न शोध कार्यक्रम आयोजित करती हैं। उपभोक्ता व्यवहार का दायरा इस प्रकार है।

  • Demand Forecasting मांग पूर्वानुमान
  • Marketing Management विपणन प्रबंधन
  • Non-profit and Social Marketing गैर-लाभकारी और सामाजिक विपणन
  • Selecting Target Market लक्ष्य बाजार का चयन
  • Marketing Mix विपणन मिश्रण
  • Educating Customers ग्राहकों को शिक्षित करना
  • Assists in Designing Product Portfolio डिजाइनिंग उत्पाद पोर्टफोलियो में सहायता करता है |

    Nature of Consumer Behaviour

    उपभोक्ता व्यवहार की प्रकृति

    • Complex Nature जटिल प्रकृति
    • Varies for different consumers विभिन्न उपभोक्ताओं के लिए भिन्न
    • Dynamic Nature गतिशील प्रकृति
    • Influenced by various factors विभिन्न कारकों से प्रभावित 
    • Important for Marketers विपणन के लिए महत्वपूर्ण 
    • Brand Loyalty ब्रांड वफादारी

    Importance of Consumer Behaviour

    उपभोक्ता व्यवहार का महत्व

    • Production Policies उत्पादन नीतियां
    • Implementing marketing concepts विपणन अवधारणाओं को लागू करना
    • Price Policy मूल्य नीति
    • Decision regarding the channel of distribution वितरण के चैनल के बारे में निर्णय
    • Decision regarding sales promotion बिक्री संवर्धन के संबंध में निर्णय
    • Exploiting marketing opportunities विपणन के अवसरों को उजागर करना
    • Consumer do not always act or react predictably उपभोक्ता हमेशा कार्य नहीं करता है या भविष्यवाणी नहीं करता है |
    • Highly diversified consumer preferences अत्यधिक विविध उपभोक्ता प्राथमिकताएं