Management Mantra

Logistics management

Logistics Management

Logistics management is the process of managing the activities that are required to transport goods from its source to the final customer.

Logistics

Logistics management functions are essential in managing delivery and customer satisfaction.

Logistics Management

Logistics management’s role is to keep every leg of the supply chain running smoothly. 

What is Logistic Management ?

लॉजिस्टिक प्रबंध क्या है ?

Logistics management refers to the acquisition, storage and transportation of inventory from its origin to its destination. It involves maintaining the inventory, resources and related information, and getting the goods to the right location at the right time and to the right customer. लॉजिस्टिक्स प्रबंधन से तात्पर्य इन्वेंट्री के अधिग्रहण, भंडारण और उसके मूल स्थान से उसके गंतव्य तक परिवहन से है। इसमें इन्वेंट्री, संसाधनों और संबंधित जानकारी को बनाए रखना और सामान को सही समय पर सही स्थान पर और सही ग्राहक तक पहुंचाना शामिल है।

Logistics management is defined as a set of multiple processes that facilitate the efficient movement of raw materials, goods, parcels, finished products, and freight from their point of origin through to their end-consumer. लॉजिस्टिक्स प्रबंधन को कई प्रक्रियाओं के एक सेट के रूप में परिभाषित किया गया है जो कच्चे माल, माल, पार्सल, तैयार उत्पादों और माल ढुलाई को उनके मूल स्थान से उनके अंतिम उपभोक्ता तक कुशल आवाजाही की सुविधा प्रदान करता है।

 Logistics रसद

  • Logistics is the coordination and management of the flow of resources between the point of origin and the point of consumption in order to meet the needs of customers or clients. The purchase, transfer, and storage of products and services are all included in this process. लॉजिस्टिक्स ग्राहकों या ग्राहकों की जरूरतों को पूरा करने के लिए उत्पत्ति बिंदु और उपभोग बिंदु के बीच संसाधनों के प्रवाह का समन्वय और प्रबंधन है। इस प्रक्रिया में उत्पादों और सेवाओं की खरीद, स्थानांतरण और भंडारण सभी शामिल हैं।
  • Logistics refers to the end-to-end process of planning, executing, and monitoring the transportation and storage of products. The primary objective of logistics is to pick up the goods from the producer and deliver them to the customer. Furthermore, the product should be preserved and delivered in time to the right customer in a cost-effective manner. लॉजिस्टिक्स उत्पादों के परिवहन और भंडारण की योजना बनाने, क्रियान्वयन और निगरानी करने की शुरू से अंत तक की प्रक्रिया को संदर्भित करता है। लॉजिस्टिक्स का प्राथमिक उद्देश्य उत्पादक से सामान उठाकर ग्राहक तक पहुंचाना है। इसके अलावा, उत्पाद को संरक्षित किया जाना चाहिए और लागत प्रभावी तरीके से सही ग्राहक तक समय पर पहुंचाया जाना चाहिए।
  • Logistics was earlier associated with transporting military personnel, equipment, and goods. But today, it denotes the movement of commercial goods within the supply chain.  रसद पहले सैन्य कर्मियों, उपकरणों और सामानों के परिवहन से जुड़ा था। लेकिन आज, यह आपूर्ति श्रृंखला के भीतर वाणिज्यिक वस्तुओं की आवाजाही को दर्शाता है।

Definition परिभाषा

 According to Council of logistics management

“Logistics is the process of planning, implementing and controlling the efficient, effective flow and storage of goods, services and related information from point of origin to point of consumption for the purpose of confirming the customer requirement”.

रसद प्रबंधन परिषद के अनुसार

“लॉजिस्टिक्स ग्राहक की आवश्यकता की पुष्टि के उद्देश्य से उत्पत्ति बिंदु से उपभोग बिंदु तक वस्तुओं, सेवाओं और संबंधित जानकारी के कुशल, प्रभावी प्रवाह और भंडारण की योजना बनाने, लागू करने और नियंत्रित करने की प्रक्रिया है”।

Objectives of Logistics Management

रसद प्रबंधन के उद्देश्य 

1. Improve Supply Chain Efficiency  आपूर्ति श्रृंखला दक्षता में सुधार करें

2. Inventory (courier) Management  इन्वेंटरी (कूरियर) प्रबंधन

3. Fulfill Customer Requirements ग्राहकों की आवश्यकताओं को पूरा करें

4. Mitigate Product Damage  उत्पाद क्षति को कम करें

5. Reduce Operational Cost   परिचालन लागत कम करें

6. Quick Response  त्वरित प्रतिक्रिया

7. Optimize Delivery Performance वितरण प्रदर्शन को अनुकूलित करें

8. Efficient Flow of Information  सूचना का कुशल प्रवाह

Importance of Logistics Management 

रसद प्रबंधन का महत्व

1. Boost Business Profitability व्यावसायिक लाभप्रदता बढ़ाएँ

2. Improve Customer Experience ग्राहक अनुभव में सुधार करें

3. Reduce Operational Cost परिचालन लागत कम करें

4. Ensure Seamless Delivery निर्बाध वितरण सुनिश्चित करें

5. Success of Supply Chain सप्लाई चेन की सफलता

6. Improve Warehouse Management गोदाम प्रबंधन में सुधार करें

7. Enhance Visibility  दृश्यता बढ़ाएँ

8. Intelligent Route Planning बुद्धिमान मार्ग योजना

6 Major Components of Logistics Management

रसद प्रबंधन के 6 प्रमुख घटक

1. Demand Planning मांग योजना

2. Storage & Material Handling भंडारण और सामग्री प्रबंधन

3. Inventory Management  इन्वेंटरी प्रबंधन

4. Fleet Management बेड़ा प्रबंधन

5. Transportation Management  परिवहन प्रबंधन

6. Information and Control  सूचना एवं नियंत्रण

Nature and Scope of Logistics Management

रसद प्रबंधन की प्रकृति और क्षेत्र

1. Network Design नेटवर्क डिज़ाइन

2. Procurement खरीद

3. Material Handling सामग्री प्रबंधन

4. Order Processing ऑर्डर प्रोसेसिंग

5. Inventory Management इन्वेंटरी प्रबंधन

6. Packaging  पैकेजिंग

7. Warehousing वेयरहाउसिंग

8. Transportation परिवहन