Management Mantra

Sales Management

Sales Management

Sales management involves generating sales and achieving organizational goals. Find out the complete guide to sales management.

Sales Management

Sales management is the process of developing a sales force, organizing sales efforts and implementing sales techniques that allow a business to hit its sales goals.

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Sales Management

What is Sales Management? बिक्री प्रबंधन क्या है?

Sales Management is known as the management of overall sales activities such as developing sales personnel, making sales techniques, and managing sales operations. बिक्री प्रबंधन को समग्र बिक्री गतिविधियों के प्रबंधन के रूप में जाना जाता है जैसे बिक्री कर्मियों को विकसित करना, बिक्री तकनीक बनाना और बिक्री संचालन का प्रबंधन करना।

Sales operations include activities i.e. Recruiting, Selecting, Equipping, Assigning, Routing, Supervising, Paying, and Motivating salespersons.  सेल्स ऑपरेशंस में गतिविधियां शामिल हैं यानी भर्ती, चयन, उपकरण, असाइन करना, रूटिंग, पर्यवेक्षण, भुगतान करना और सेल्सपर्सन को प्रेरित करना।

Meaning of Sales Management बिक्री प्रबंधन अर्थ

Sales Management means the planning, direction, and control of the salesforce in sales-related activities.बिक्री प्रबंधन का मतलब बिक्री से संबंधित गतिविधियों में बिक्री बल की योजना, दिशा और नियंत्रण है।

Planning, implementing, and control of salesforce and sales programs designed to achieve the targets and profits of the firm.फर्म के लक्ष्यों और मुनाफे को प्राप्त करने के लिए डिज़ाइन किए गए बिक्री बल और बिक्री कार्यक्रमों की योजना, कार्यान्वयन और नियंत्रण।

Definition of Sales Management बिक्री प्रबंधन की परिभाषा

“Sales Management is an act of planning, directing, and control of personal selling, including recruiting, selecting, equipping, assigning, routing, supervising, paying, and motivating as these tasks apply to the personal sales force.”

बिक्री प्रबंधन व्यक्तिगत बिक्री की योजना, निर्देशन और नियंत्रण का एक कार्य है, जिसमें भर्ती करना, चयन करना, लैस करना, असाइन करना, रूट करना, पर्यवेक्षण करना, भुगतान करना और प्रेरित करना शामिल है क्योंकि ये कार्य व्यक्तिगत बिक्री बल पर लागू होते हैं।”

– American Marketing Association (AMA)

Objectives of Sales Management बिक्री प्रबंधन के उद्देश्य

  1. Better Sales Planning बेहतर बिक्री योजना
  2. Sales maximization बिक्री अधिकतमकरण
  3. Profit Maximization मुनाफा उच्चतम सिमा तक ले जाना
  4. Benefit to Consumer उपभोक्ता को लाभ
  5. Benefit to Company कंपनी को लाभ
  6. Benefit to Society समाज के लिए लाभ
  7. Boost Morale of Salesforce सेल्सफोर्स का मनोबल बढ़ाएं
  8. Ensure Organizational Growth संगठनात्मक विकास सुनिश्चित करें

Functions of Sales Management बिक्री प्रबंधन के कार्य

  1. Establishing Sales Goals  बिक्री लक्ष्यों की स्थापना
  2. Identify Gap in Salesforce  सेल्सफोर्स में गैप की पहचान करें
  3. Creating Sales budget  बिक्री बजट बनाना
  4. Assigning Sales Quota  बिक्री कोटा असाइन करना
  5. Designing Sales Territories  बिक्री क्षेत्रों को डिजाइन करना

Nature / Characteristics of Sales Management बिक्री प्रबंधन की प्रकृति / विशेषताएं

  • Goal-oriented, लक्ष्य उन्मुखी,
  • Continuous process  सतत प्रक्रिया
  • Systematic approach  व्यवस्थित दृष्टिकोण
  • Relationship building  संबंध बनाना
  • Integration with marketing managementविपणन प्रबंधन के साथ एकीकरण
  • Profit Oriented  लाभ पर केंद्रित
  • Strong planning  मजबूत योजना
  • Customer dealing ग्राहक व्यवहार

Importance of Sales Management बिक्री प्रबंधन का महत्व

  • Helps in Product Development  उत्पाद विकास में मदद करता है
  • Improves Distribution वितरण में सुधार करता है
  • Facilitates Financial Decisions वित्तीय निर्णयों को सुगम बनाता है
  • Improve Sales Efficiency बिक्री क्षमता में सुधार करें
  • Increase Profits of the Company कंपनी का मुनाफा बढ़ाएं
  • Better Customer Satisfaction and Brand Loyalty बेहतर ग्राहक संतुष्टि और ब्रांड वफादारी

Scope of Sales management बिक्री प्रबंधन का दायरा

  • Determining Sales Objectives बिक्री उद्देश्यों का निर्धारण
  • Developing Sales force size बिक्री बल का आकार विकसित करना
  • Recruiting and Selecting Salesperson विक्रेता की भर्ती और चयन
  • Training Sales personnel प्रशिक्षण बिक्री कर्मियों
  • Compensating salespeople सेल्सपर्सन को मुआवजा देना
  • Motivating salespeople विक्रेता को प्रेरित करना
  • Designing Sales Territories बिक्री क्षेत्रों को डिजाइन करना
  • Controlling and Evaluating sales force performance बिक्री बल के प्रदर्शन को नियंत्रित करना और उसका मूल्यांकन करना

Stages in Sales Management

बिक्री प्रबंधन में चरण

  • Initial शुरुआती
  • Motivate उत्साहित करना
  • Engage व्यस्त रखना
  • Coach प्रशिक्षक
  • Align संरेखित
  1. Sales Management – Definition, Objectives, Process, Elements, Importance, Functions, Scope
  2. 10 Qualities of a Good Salesman
  3. Difference between Marketing and Selling / Marketing Concept Vs Selling Concept
  4. Emerging trends in Sales Management / Modern trends in Sales Management
  5. Sales Manager – Meaning, Skills, Duties, Responsibility, Roles
  6. Sales Budget – Meaning, Definitions, Benefits, Purpose, Types, Process, Elements, Examples
  7. Process of Sales Budget in Sales Management
  8. Sales Force Management – Meaning, Concepts, Process
  9. Sales Organization – Definitions, Purpose, Principles, Steps, Role, Importance, Functions
  10. Different Types of Sales Organization Structure
  11. Sales Territory – Meaning, Definitions, Objectives, Steps, Designing, Types, Advantage, Disadvantage
  12. Sales Quota – Meaning, Objectives, Importance, Types, Methods, Advantages, Disadvantages
  13. Types of Sales Quota with Examples – Sales Volume, Budget, Activity, Combination
  14. Salesmanship – Meaning, Definitions, Qualities, Importance, Scope, Advantages, Disadvantages
  15. Quality of Good Salesman
  16. Types of Salespersons
  17. Sales Forecasting – Meaning, Definitions, Importance, Methods, Benefits, Limitations
  18. Sales Forecasting Methods / Types of Sales Forecasting / Techniques Demand Forecasting Method
  19. Sales Control – Meaning, Objectives, Process, Methods, Types 
  20. Types of Sales Display and Techniques of Sales Display in Retail Stores
  21. Sales Display / Point of sales / Retail Display – Meaning, Types, Objectives, Importance, Elements
  22. Sales Promotion – Definitions, Meaning, Tools, Characteristic, Importance, Objectives, Examples
  23. Tools and Techniques of Sales Promotion – Consumer Oriented, Trade Oriented, Sales Force Oriented
  24. Personal Selling – Meaning, Process, Objectives, Types, Importance, Advantages, Disadvantage
  25. Personal Selling Theories -AIDA Model, Right set of circumstances, Buying formula, Behavior equation
  26. Process of personal selling